Assalamualaikum. Ahlan Wa Sahlan | Hidup untuk mencari keredhaan Ilahi +Follow | Dashboard
ღ !...Modesty...! ღ: January 2015
ღ !...Modesty...! ღ
Myself Exchange

3 Perkara yang Dibenci Allah


Assalamualaikum W.B.T. Berikut adalah 3 perkara yang dibenci oleh Allah :

1. Banyak bercakap
-Mengumpat
-Memfitnah

2. Banyak bertanya
-Bertanya tentang perkara yang tak bermanfaat

3. Buang harta
-Membuang harta ke jalan yang merugikan
Tips untuk mengelak kemurkaan Allah :

1. Kurangkan bercakap.

Rasulullah S.A.W. bersabda :
Maksudnya : "Sesiapa yang beriman dengan Allah dan hari akhirat hendaklah ia memperkatakan sesuatu yang baik ataupun dia berdiam diri sahaja."
(Sahih Bukhari & Muslim)

2. Kurangkan bertanya.

Salah satu sifat Bani Israel yang dibenci oleh Allah SWT adalah terlalu banyak bertanya iaitu mempersoalkan arahan Allah SWT. 
Bertanya kerana tidak mengetahui sesuatu perkara digalakkan kerana dengan bertanya akan mendatangkan kefahaman tentang sesuatu masalah agama.
 
Tetapi yang dimaksudkan bertanya yang dibenci oleh Allah SWT adalah mempertikaikan sesuatu arahan agama, banyak alasan-alasan yang diberikan sedangkan arahan yang diberikan tidak pula di amalkan.

3. Menggunakan harta sebaiknya.
-Membayar zakat
-Bersedekah


Syukran, take care. Wassalam.. =)


Hati yang jujur melahirkan tindakan yang jujur :)

Happy Birthday Abah! =)

Assalamualaikum..alhamdulillah, NR rasa sangat-sangat gembira sekarang ni sebab kelmarin, 7 Januari 2015, seorang bapa yang terbaik di dunia telah menyambut ulangtahun kelahirannya yang ke-??(opss..umur itu rahsia). Beliau adalah ABAH NR! Wah..happy nyeee saye! :D


"Abah, selamat hari jadi! Happy birthday, sanah helwah! =) Bihah doakan abah akan sentiasa dipanjangkan umur dalam ketaatan kepada-Nya serta dilimpahi rahmat dan kasih sayang-Nya. Bihah saaaaaaaaaaaaaaayang abah sangat-sangat! [Huhu...rasa nak nangis pun ada :'( ]


Bihah rasa agak sedih tahun ni sebab abah takde kat rumah untuk sambut hari lahir ni. Mesti abah tak ingat hari lahir abah sendiri sebab sibuk kerja kat overseas sana, kan? Walaupun abah lupa, tapi KAMI DI MALAYSIA TAK LUPA! Huhuhuuu...:'( "


ABAH, WE ALL MISS YOU!
Kerja elok-elok, abah! :') 


Syukran, take care. Wassalam =)



Hati yang jujur melahirkan tindakan yang jujur :)

Pain Makes People Change | Wordless Wednesday #4




Hati yang jujur melahirkan tindakan yang jujur :)

H.O.P.E. | Wordless Wednesday #3





Hati yang jujur melahirkan tindakan yang jujur :)

Be Happy Beyond The Imperfections | Wordless Wednesday #2


Hati yang jujur melahirkan tindakan yang jujur :)

Perbaikilah Diri Wahai Muslimah!



Muslimah itu..
Terkadang gelak kuat tak henti.
Terkadang minum berdiri.
Terkadang sebelum tidur terlupa baca doa dan ayat kursi.
Terkadang pakai stoking mula dari kiri.
Terkadang ikhtilat tak terjaga sibuk layan sang ajnabi.

Muslimah itu..
Terkadang gembira sampai tayang gigi.
Terkadang air matanya menitis laju tak terperi.
Terkadang rasa lemah sampai tak mampu nak bangun-bangun lagi.
Terkadang rasa marah mengusai diri.
Sampai rasa nak lempang orang tu laju-laju without mercy.

Muslimah itu..
Adalah manusia biasa.
Yang tak lari dari segala bagai perasaan sebagai manusia.
Yang tak lari dari segala macam ujian dan pancaroba.
Yang tak lari dari perasaan lemah dan tak bermaya.
Yang tak lari dari buat khilaf salah dan dosa.

Kerana apa? 
Kerana dia juga manusia biasa.

Jadi tanya diri. 
Kena cari apa kelemahan diri.
Cuba perbaiki. Meskipun sukar.

ASTAGHFIRULLAH :'(
MAY ALLAH FORGIVE OUR SINS 

Credit


Hati yang jujur melahirkan tindakan yang jujur :)

Kemma's Huge Giveaway ♡

*Klik banner untuk join!*

Assalamualaikum..Kak Hikma, saya tak follow Twitter dan Insta akak sebab saya takde akaun. Maaf :)

Tarikh tamat :

2 Jun 2015 ; Pukul 12 tengah malam

GOOD LUCK

Hati yang jujur melahirkan tindakan yang jujur :)