Assalamualaikum. Ahlan Wa Sahlan | Hidup untuk mencari keredhaan Ilahi +Follow | Dashboard
ღ !...Modesty...! ღ: Di Kisas Kukenal Erti Ukhuwah...
ღ !...Modesty...! ღ
Myself Exchange

Di Kisas Kukenal Erti Ukhuwah...

Bismillahirrahmanirrahim..entry ini ditulis dengan 1001 rasa yang berungkai di hati..
Mohon Allah kurniakan ketenangan..
"Ya Allah, kurniakanlah daku qalbun mutmainnah.."
إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ
"Sesungguhnya orang-orang beriman itu bersaudara.."(Al-Qur'an 49:10)

Diriwayatkan daripada Anas r.a bahawa Nabi Muhammad S.A.W. bersabda :
"Tidak beriman seorang muslim itu sehingga dia mencintai saudaranya sepertimana dia mencintai dirinya sendiri"
(Riwayat Bukhari)

Di sini, Kolej Islam Sultan Alam Shah..NR kenal erti ukhuwah..
Apa itu ukhuwah islamiah sebenar-benarnya..
Bagaimana manisnya ukhuwah kerana Allah..
Apabila kita dan sahabat saling melengkapi..
ada bersama-sama di saat sedih dan gembira..

Dia mengingatkan kita akan Allah..
mengingatkan kita akan Al-Qur'an..
dan ukhuwah ini mendekatkan diri kita kepada Sang Pencipta.
Ukhuwah sebeginilah yang dimaksudkan oleh Imam Hassan Al-Banna sebagai..
"Satu ikatan jasad, roh dan hati yang bertunjangkan aqidah Islam"
14 Februari 2016..bermulalah episod kehidupan NR yang baru di Kisas. 
Satu udara dan panorama yang berbeza daripada nafas yang NR hirup selama 3 tahun 1 bulan di Bumi Huffaz, SM Imtiaz YT Kemaman. 
Sangat berbeza kerana..Bumi Waqafan ini, walaupun bukanlah bumi yang menempatkan para hafiz hafizah seperti sebelumnya..namun bumi ini menyimpan aura yang lebih diinginkan oleh jiwa fitrah seorang manusia.
Itulah aura, dan udara; TARBIAH & BIAH SOLEHAH.

Jiwa manusia mana yang fitrahnya tidak suka akan kebaikan?
Setiap manusia itu fitrahnya adalah baik.
Namun mungkin kerana tarbiah fasidah(didikan yang buruk) yang mendewasakannya, maka jadilah dia seorang manusia yang tidak bersifatkan manusia.
Jangan salahkan dia..bimbinglah dia ke jalan yang benar..
Suluhkan cahaya kepadanya dan keluarkan dia dari lembah kegelapan..
Manusia hanya mampu berusaha namun Allah jua yang Maha Memberi Petunjuk.
Walaupun masa tak sampai setahun, Allah bagi peluang untuk dua jiwa ini bertemu..
dan menjalinkan ukhuwah kerana-Nya..
Siapa sangka?
NR tak pernah rapat dengan seorang senior macam NR rapat dengan junior di I-KEM..
Tapi memandangkan di Kisas, form 4 lah yang paling junior, NR mencari orang yang boleh NR jadikan sahabat..
NR tak mencari sahabat daripada umur yang sama..
Sebab NR sukakan ideologi dan buah fikiran yang berbeza daripada umur NR..
Tak sangka, Allah lorongkan ukhuwah ini dengan seorang Akak KP Dorm..
NR duduk dorm F31 dengan 3 orang akak KP Dorm yang sangat2 baik dan friendly..
Tapi sebab malu sangat waktu awal masuk tu..NR tak tahu macam mana nak approach mereka..
NR tak biasa dengan senior..NR hanya biasa dengan junior. So macam mana ni?
Then the situation remains like that..until the second week of orientation..
I have fever!
Tahu tak siapa yang tuam kepala NR malam2 ?
Siapa yang tuam kaki dan tangan NR?
Siapa yang stay up lewat malam semata-mata nak tengok NR sembuh?
Dialah..sahabat sejati...
Dia bukan sahabat Form 4...
Tapi dia seorang senior...
Senior yang jadi KP Dorm F31..
Sampai mati pun NR takkan lupakan dia..
In shaa Allah..
Sebaris nama yang menyimpan terlalu banyak memori dan kenangan manis, pahit, suka dan duka..
Walaupun tak sampai setahun jauh sekali 2 tahun memori bersama..
Namun segala kenangan, pengorbanan dan jasa akak terpateri dengan kukuh dalam kotak ingatan saya..!

AMAL HADAYA BINTI MOHAMMAD SHARIFUDDIN

Sebaris nama yang akan sentiasa diingati..

Kak Amal, ingat tak?

Waktu dalam dorm, saya datang kat katil akak. Pastu akak suruh saya taaruf akak..sebab KP Dorm pernah taaruf depan kitorang..tapi mungkin saya yang tak alert..saya just nak ingat nama je. Sekolah lama, tempat asal, kelas belakang kira..huhuhu >_< Pastu saya teka akak asal KL..akak cakap.."mana ada..akak asal Kedah lah"..pastu saya terkejut, saya cakap "ye ke? kenapa akak cakap KL fasih je? tak dengar macam orang Kedah pun? tak tergagap-gagap pun?" akak cakap.."yee..akak asal Kedahlah..haa tulah..#taaruftaksettle" . Sejak daripada tulah, saya kenal #taaruftaksettle dan saya mula nak berkenalan dengan Kak Amal sebab saya nak settlekan taaruf. Bila ada masa kosong, saya  kejar Kak Amal sebab nak taaruf.

Kak Amal, ingat tak?

Waktu kita tengah tunggu result Merentas Desa kat Dewan Al-Muttaqin Al-Muthaqqafin? Saya still demam dan tak boleh join pertandingan waktu tu. Waktu tengah beratur ikut rumah tu, saya tengok belakang saya Kak Amal. Kak Amal duduk sorang2. Saya tegur akak pastu saya cakap "akak, jom kita cakap2. boleh kita taaruf lagi.". Pastu kita start borak sakan dan kita share pasal sekolah lama. Ingat tak? Pastu kita share apa kenangan yang paling manis kat sekolah lama kita. Ingat tak? Pastu Kak Amal cakap akak akan tahsin Al-Qur'an dengan saya? Waktu tu saya nak cari orang untuk sama2 tebuk ayat Al-Qur'an, tapi takpelah, Kak Amal ajak saya tahsin, okey jugak.

Kak Amal, ingat tak?

Lepas perjanjian kita untuk tahsin tu, kita selalu turun Musolla Sayidatina Khadijah(MSK) malam2 lepas liqa' Al-Mulk? Pastu kat sana kita tahsin sampai awal pagi? Ingat tak suatu hari saya pernah cakap saya lapar sangat..menyesal tak bawak turun makanan..pastu Kak Amal keluarkan dari beg Kak Amal..tempe goreng yang dipaket dalam plastik. Kak Amal ajak saya makan tempe tu..saya cakap saya tak tahulah nak makan ke tak..sebab saya dah gosok gigi. *Mengada-ngada betul an? Tadi cakap lapar, bila diberi makanan banyak pulak songehnya..*. Last2 saya terima tawaran akak..tapi nampaknya saya pulak yang makan banyak..mintak maaf Kak Amal, saya ambik masa malam akak dan makan makanan akak. Banyaknya dosa saya...tamaknya saya Kak Amal!! Maafkan saya!

Kak Amal, ingat tak?

Satu hari, kita janji untuk tahsin Al-Qur'an petang. Kita tak boleh gunakan waktu malam sebab nanti ngantuk dalam kelas..pastu petang tu kita janji nak tahsin pukul 6 petang. Tapi sebab saya yang lambat bersiap..saya tak sempat turun petang tu. Petang esoknya, macam biasa pukul 6..tapi saya lambat..petang esoknya, lambat lagi..saya mintak maaf Kak Amal..sehinggalah sampai satu ketika bila saya dah selalu bergegas waktu petang lepas balik sekolah, rutin tu dah mentarbiah saya hinggalah saya jadi seorang yang tak boleh landing atas katil lepas balik sekolah! Alhamdulillah, Kak Amal adalah orang yang telah mendidik saya untuk menghargai masa dan mengejar masa! Alhamdulillah..

Kak Amal, ingat tak?

Bila kita selalu tahsin Al-Qur'an, ukhuwah kita jadi makin rapat? Mungkin kerana berkat mukjizat yang agung, hati kita jadi makin dekat dan kita mula buat semua benda bersama-sama. Pergi DM sama-sama, stay up sama-sama, buat kerja sekolah sama-sama dan semuanya kita buat sama-sama. Sampaikan orang ingat kita ni AS(adopted sister), hahaha :D

Kak Amal, ingat tak?

Hari kedua terakhir kat sekolah, 24 November 2016, Kak Amal dan Kak Amilin nak buat prank kat kitorang? Kak Amal dan Kak Amilin buat dingin dengan kitorang..kitorang pun pelik kenapa akak berdua tak layan kitorang..muka masam jee. Tapi Kak Najih okey je, kenapa? Saya ada buat salah dengan akak ke? Seharian saya fikir pasal Kak Amal..Ditakdirkan, petang Khamis tu, saya demam. Malam tu, time lepas liqa' Al-Mulk, prank yang akak2 nak buat tak menjadi. Rupa-rupanya Kak Najih tak join sekali prank tu sebab dia ada exam Bio hari tu..so Kak Amal dgn Kak Amilin je yang buat prank tu, tapi tak menjadi. 
Malam tu, semua junior yang lain nyanyikan lagu terakhir untuk akak2 KP Dorm sebagai tanda perpisahan..saya terbaring dekat katil tengok semua bergembira nyanyi..pastu lempar bola dekat akak2..pastu dorm kita ada jamuan dekat bilik study..makan mee goreng yang mak Kak Amilin masakkan..sekali dengan air sirap. Saya tak join jamuan tu..tapi Hajar Afiqah bawakkan mee dengan air untuk saya..saya takde selera nak makan..cuma jamah sikit je. Waktu tu, saya merajuk lagi dengan Kak Amal..tapi Hajar jelaskan yang Kak Amal dingin tu sebab nak prank kitorang je. Tapi entahlah, mungkin sebab fi'il orang sakit, saya still merajuk lagi dengan akak. Pastu sebab esoknya nak balik, Kak Amal dengan Hajar tolong packing barang saya dalam locker..masukkan dalam kotak. Kak Amal dan Hajar tolong bawak saya pergi tandas, teman solat. 
Sampailah esoknya, hari terakhir sekolah..dan hari terakhir untuk saya bersama-sama Kak Amal, saya duduk kat bilik sakit time satu Kisas sambut majlis persaraan Cikgu Nik Norlan. Saya beransur sihat tengahari tu, dan kita sempat sembang2 buat kali terakhir. Kak Amal bagi saya susu kambing Hiraq dan satu Cadbury Dairy Milk Hot Chocolate. Saya memang minat susu kambing..pastu Kak Amal tinggalkan saya dengan susu kambing sebagai kenangan terakhir. Terima kasih Kak Amal..:'(( Saya ada masalah waktu nak balik, susah nak cari teksi kat sekolah, pastu Kak Amal telefon pakcik Kak Amal untuk hantarkan saya. Makcik Kak Amal datang pastu hantar saya pergi naik teksi. Alhamdulillah, sampailah saya ke destinasi. Bila saya balik, saya baca balik kad yang akak bagi kat saya..saya menangis...:'((
Sungguh..banyak sangat memori akak dengan saya kat Kisas...:'((
Akak mengingatkan saya kepada Allah..
Akak mengingatkan saya kepada Al-Qur'an..
Akak rapatkan ukhuwah kami melalui GST..
Akak menemani saya waktu sedih gembira..
Akak jadi pendengar yang setia...
Walaupun saya rasa sangat bersalah sebab tak jaga kesihatan diri(sebab bersahur dengan air oren pagi Khamis tu) sampaikan masa terakhir kita tak dapat dimanfaatkan sebaiknya, tapi Kak Amal cakap, itulah uniknya ukhuwah kita. Kita mula bertemu waktu saya demam, dan kita berpisah pun waktu saya demam. Bezanya,awal2 dulu saya ikut je Kak Amal nak tuam saya dengan air asam jawa, tapi sekarang saya nak akak tuam saya dengan air biasa je..
Kak Amal,

Saya mintak maaf sebab tak dapat jadi junior yang baik untuk akak.
Saya mintak maaf sebab selalu pentingkan diri dan ambik hak akak.
Saya mintak maaf sebab selalu buat akak terasa dan terguris hati.
Saya mntak maaf sebab tak jadi pendengar yang setia.
Saya mintak maaf sebab selalu tak menepati janji..janji nak kejut stay up, janji nak gosok baju dan sekian banyak janji saya pada akak.
Saya mintak maaf kalau sebab saya, akak tak cukup masa untuk fokus SPM.
Saya mintak maaf sebab selalu masam muka dengan akak.
Saya mintak maaf kalau saya pernah su'zhon dengan akak.
Kak Amal,

Terima kasih sebab sudi jadi seorang senior, KP Dorm, peneman, pendengar dan SAHABAT YANG SETIA!

TERIMA KASIH KAK AMAL, UNTUK SEGALANYA!
SAYA SAAAAAYANG AKAK KERANA ALLAH!

Moga Allah mempertemukan lagi kita di lain waktu, lain hari..In shaa Allah!
Akak jangan lupakan saya!
Jangan lupakan kami!
Doakan keayaan kami 11A+ untuk SPM 2017!
Doakan kejayaan kami di dunia & akhirat!
Amin Ya Rabbal Alamin.
*mintak maaf crop gambar dorm je..*
Syukran..
Wassalamulaikum.

Hati yang jujur melahirkan tindakan yang jujur :)

3 yang memberi respon :

Unknown said...

Ya betull !! Kat bumi ni lah kita rasa macam2 sedangkan awal2 masuk haritu macam tak percaya kita akan rasa tu. Memang betul . Bila dah keluar baru rasa. Sekarang cuti sekolah tapi dah rindu nak balik semula😂😂 . Harap awak kenal saya. Saya minta link blog awk dalam MSK. 😆

assilmi kaffah said...

Moga ukhwahbni berkekalan NR.. sissapot.. wlupun sis mesti x diingati dlm hidup NR

Miss NR said...

@assilmi kaffah Amin..Kak Najih! Saya tak lupa Kak Najih dan KP2 Dorm yg lain..in shaa Allah akak bertiga sentiasa dlm ingatan saya! :') You guys are the BEST KP DORM in the world! :)